header image

Μη τράπεζες

«ΜΗ ΤΡΑΠΕΖΕΣ»

            Το φαινόμενο των «μη τραπεζών» κάνει την εμφάνισή του στη χώρα μας, με διαφορετική μορφή στις περισσότερες περιπτώσεις απ’ αυτήν που το γνωρίσαμε στην πρώτη του εφαρμογή στην Ευρώπη κύρια στη Βρετανία.

           

Οι παράγοντες που φαίνεται ότι ευνοούν την ανάπτυξη των «μη τραπεζών» είναι:

 

  • Μια ευρύτατα απορυθμισμένη αγορά στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.
  • Φθηνό κόστος εγκατάστασης.
  • Μεγάλη ευελιξία.
  • Ανάπτυξη νέων τεχνολογιών.

 

Οι μη τράπεζες διαφέρουν από τις τράπεζες ως εξής:

 

  • Οι προσφερόμενες υπηρεσίες δεν καλύπτουν όλες τις τραπεζικές υπηρεσίες αλλά μόνο ένα μέρος απ’ αυτές.
  • Η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών ποικίλλει σημαντικά.
  • Οι μη τράπεζες συχνά παρουσιάζουν έλλειψη εμπείρου και εξειδικευμένου προσωπικού σε τραπεζικές εργασίες.

 

            Οι εμφάνιση των «μη τραπεζών» επιφέρει σημαντικότατες αλλαγές στο τραπεζικό κλάδο.

            Οι Τράπεζες δημιουργούν συνεργασίες ή ιδρύουν «μη τράπεζες» με στόχο να αυξήσουν την αποδοτικότητά τους.

            Σε ότι αφορά τις επιπτώσεις του φαινομένου στην απασχόληση μπορούμε να πούμε ότι κατ’ αρχήν είναι θετική.

            Οι νέες επιχειρήσεις έχουν αυξήσει την απασχόληση στο κλάδο γιατί προστέθηκαν στη τραπεζική αγορά εργασίας. Μακροπρόθεσμα όμως θα υπάρξουν σημαντικές επιπτώσεις στην απασχόληση διότι οι «μη Τράπεζες» αποτελούν στοιχείο που αυξάνει τον ανταγωνισμό.

            Τα προσόντα και οι δεξιότητες που απαιτούνται στις «μη Τράπεζες» ανήκουν κυρίως στο χώρο της προσωπικής επικοινωνίας και του marketing παρά σε τραπεζικές γνώσεις.

            Οι θέσεις εργασίας στις μη Τράπεζες είναι επίσης πολύ διαφορετικές.

            Ένα μεγάλο μέρος από αυτές είναι του είδους των κέντρων κλήσεως με ευέλικτες αμοιβές και ωράρια και πολύ πιο περιορισμένες προοπτικές εξέλιξης από ότι το παραδοσιακό τραπεζικό επάγγελμα.

            Ειδικότερα το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρούμε εναγώνια προσπάθεια των Τραπεζών ιδιωτών και μη στη δημιουργία μονάδων παροχής υπηρεσιών με τα παραπάνω χαρακτηριστικά των «μη τραπεζών». Άλλες περιπτώσεις όπως ΕΤΕ, ΕΜΠΟΡΙΚΗ, ALPHA κ.λπ., δραστηριοποιούνται σ’ αυτόν τον τομέα δημιουργώντας συνεργασία με γραφεία ενοικίασης εργαζομένων δίνοντας ουσιαστικά μόνο τον σχεδιασμό των προϊόντων, άλλες περιπτώσεις πιο προωθημένης μορφής ιδρύουν εταιρείες και μετά φέρουν σ’ αυτές τις δραστηριότητες όπως ηλεκτρονική τράπεζα, ηλεκτρονικό εμπόριο, τηλεφωνικό banking κ.λπ., μια τέτοια μορφή είναι το OPEN 24.

            Το OPEN 24 είναι η προέκταση της Collusions, θυγατρικής εταιρείες του Ομίλου EFG EUROBANK-ERGASIAS. Άδεια λειτουργίας μάλλον παρέχετε με πολύ απλές διαδικασίες από τη Νομαρχία, χωρίς πολλές διατυπώσεις, όπως θα απαιτούντο για τη χορήγηση άδειας πιστωτικού ιδρύματος.

 

Δραστηριότητες:

 

  1. Με τη προώθηση τραπεζικών προϊόντων κύρια καταναλωτικής πίστης. Προς τούτο πέρα από τα παραδοσιακά τραπεζικά προϊόντα όπως καταναλωτικά στεγαστικά δάνεια, δάνεια για αγορά αυτοκινήτου, δραστηριοποιείται στην αγορά οικιακού εξοπλισμού, ταξιδίων διακοπών, ηλεκτρονικών ειδών.
  2. Με τις πιστωτικές κάρτες σε μεγάλο βαθμό εξυπηρετεί αυτή τη μονάδα.

 

Προοπτικά, στόχος της Τράπεζας είναι να παραχωρήσει το σύνολο των συγκεκριμένων εργασιών.

 

Το ίδιο συμβαίνει με την καταναλωτικότητα και την στεγαστική πίστη.

 

  • Έχει εξ’ ολοκλήρου αναλάβει τη λειτουργία του τηλεφωνικού Banking
  • Χρησιμοποιώντας η Τράπεζα τις δυνατότητες που τις δίνει η συνεργασία της με το OPEN 24, καλύπτει τις ανάγκες της σε προσωπικό από προσλήψεις της OPEN 24.

 

            Έχουμε, λοιπόν, το φαινόμενο καθαρά τραπεζικές εργασίες να τις κάνουν μη τραπεζοϋπάλληλοι. Θα συναντήσουμε σε μονάδες της Τράπεζας καταστήματα και κεντρικές υπηρεσίες προϊστάμενοι και κάποιοι εργαζόμενοι να είναι τραπεζοϋπάλληλοι και οι υπόλοιποι να είναι υπάλληλοι γραφείου της OPEN 24. Κάνουν όμως την ίδια ακριβώς εργασία.

            Η OPEN 24 προσλαμβάνει εργαζόμενους με συμβάσεις δοκιμαστικής περιόδου συνήθως δύο διαδοχικών τριμήνων οι οποίες είναι δυνατόν να μετατραπούν σε αορίστου χρόνου με απόλυτο διευθυντικό δικαίωμα.

 

  • Καθορίζουν μισθό πακέτο συνήθως το minimum προβλεπόμενο από την ΓΣΕΕ.
  • Απασχόληση 8 ωρών ημερησίως χωρίς συγκεκριμένη έναρξη και λήξη.
  • Χώρος, θέση και αντικείμενο εργασίας στην απόλυτη βούληση του εργοδότη.

 

            Αυτά μπορούν να αλλάζουν ακόμα και σε καθημερινή βάση χωρίς να μπορεί ο εργαζόμενος να έχει διαφορετική άποψη.

            Κατά τα λοιπά ισχύουν όσα προβλέπονται από την εργατική νομοθεσία. Η συγκεκριμένη Τράπεζα αργά αλλά μεθοδικότατα μεταφέρει τραπεζικές εργασίες και θέσεις εργασίας εκτός τραπεζικής αγοράς.

            Στρατηγική της είναι η λειτουργία μονάδων και υπηρεσιών με τη μορφή Franchise. Παραμονή στη παραδοσιακή τράπεζα μόνο των Κεντρικών Υπηρεσιών Ελέγχου και Σχεδιασμού.

            Οι παραπάνω εργασίες της OPEN 24 και της Τράπεζας, κινούνται στα όρια της νομιμότητας, σε κάποιες όμως περιπτώσεις φαίνεται να την ξεπερνούν.

            Σημείο προς εξέταση είναι η παραβίαση των προσωπικών δεδομένων και της εμπιστευτικότητας, ζητήματα που οι τράπεζες οφείλουν να διασφαλίζουν.

            Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, αυτά τα στοιχεία που αφορούν τη πελατεία βρίσκονται σε κοινή θέα.

            Μας ήρθε παραπληροφόρηση την οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να διασταυρώσουμε, ότι πελάτες έχουν προσφύγει αρμοδίως προβάλλοντας αυτό το ζήτημα.

            Από όσα γνωρίζουμε η EFG EUROBANK – ERGASIAS απασχολεί μέσο της OPEN 24 κατά προσέγγιση 1000 εργαζόμενους.

            Περιττεύει να πούμε ότι σε αυτούς τους εργαζόμενους η Ομοσπονδία μας δεν έχει ούτε ουσιαστική παρουσία ούτε τυπική παρέμβαση.

            Το φαινόμενο όπως περιγράφεται πιο πάνω με τα μέχρι σήμερα στοιχεία, αφορά όλες τις Τράπεζες γιατί μορφές του εμφανίζονται και στις κρατικές και στις ιδιωτικές.

          Με τη διαπίστωση αυτή χρειάζεται η αντιμετώπιση του φαινομένου να είναι ανάλογη και καθολική τόσο ως προς τις Τράπεζες όσο και ως προς την αντιμετώπιση και ρύθμιση του προβλήματος.

 

ΣΑΞΩΝΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ